Dla Klienta
Ważne informacje
Poniżej znajdziecie Państwo informacje, o których warto pamiętać przed spotkaniem z notariuszem.
W związku z nowymi przepisami umożliwiającymi zablokowanie numeru PESEL, zwracamy się z prośbą o zapewnienie, że Państwa numer PESEL będzie aktywny w dniu, kiedy planują Państwo realizację usług w naszej Kancelarii.
W przypadku, gdy numer PESEL będzie zablokowany, będziemy zmuszeni odmówić wykonania zaplanowanych działań. Mimo to, zgodnie z naszymi zasadami, zachowujemy prawo do pobrania opłaty za przygotowanie dokumentacji do czynności notarialnej, która nie mogła zostać wykonana.
Prosimy o zabranie dowodu osobistego lub paszportu. E-dowód również może posłużyć jako dokument tożsamości podczas realizacji czynności w naszej kancelarii, pod warunkiem że:
Klient poinformuje nas o zamiarze skorzystania z e-dowodu co najmniej jeden dzień roboczy przed zaplanowaną czynnością, oraz
Funkcja weryfikacji autentyczności e-dowodu w aplikacji m-Obywatel będzie aktywna.
Dziękujemy za przestrzeganie tych zasad!
Zgodnie z art. 2 § 3 ustawy Prawo o notariacie, wszystkie czynności notarialne odbywają się w języku polskim. W przypadku cudzoziemców, którzy nie posługują się językiem polskim, konieczna jest obecność tłumacza przysięgłego. Chętnie udzielimy informacji o rekomendowanych tłumaczach – zapytaj nasz zespół!
Dokumenty do czynności notarialnych
Jakie dokumenty należy przygotować przed spotkaniem z Notariuszem?
– numer księgi wieczystej prowadzonej dla nieruchomości lokalowej
– dokument stanowiący podstawę nabycia lokalu (np. wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, itp., prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia)
– zaświadczenie, z treści którego wynikać będzie, że dla terenu na którym położony jest sprzedawany lokal nie została podjęta uchwały w sprawie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji na podstawie art. 8 ustawy o rewitalizacji z dnia 9 października 2015 roku ani uchwała w sprawie ustanowienia na obszarze rewitalizacji Specjalnej Strefy Rewitalizacji (nie dotyczy lokali znajdujących się w granicach administracyjnych Krakowa)
– zaświadczenie potwierdzające brak zaległości z tytułu opłat eksploatacyjnych za lokal
– zaświadczenie potwierdzające, że w lokalu nikt nie jest zameldowany zarówno na pobyt stały, jaki i czasowy
– świadectwo charakterystyki energetycznej dla lokalu
– Numer księgi wieczystej przypisanej do danej nieruchomości lokalowej.
– Dokument potwierdzający podstawę prawną nabycia lokalu, np. odpis aktu notarialnego dotyczącego sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, prawomocne orzeczenie sądu o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia.
– Zaświadczenie potwierdzające brak zaległości w opłatach eksploatacyjnych za lokal (na życzenie Obdarowanego).
– Zaświadczenie o braku zameldowania w lokalu osób zarówno na pobyt stały, jak i czasowy (na życzenie Obdarowanego).
– Świadectwo charakterystyki energetycznej lokalu.
– Numer księgi wieczystej prowadzonej dla danej nieruchomości gruntowej.
– Dokument potwierdzający nabycie nieruchomości (np. wypis aktu notarialnego z umowy sprzedaży, darowizny, zniesienia współwłasności, prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia).
– Wypis z rejestru gruntów; w przypadku tworzenia nowej księgi wieczystej – także wyrys z mapy ewidencyjnej opatrzony klauzulą: „dokument przeznaczony do dokonywania wpisów w księdze wieczystej”.
– W przypadku podziału nieruchomości: mapa z projektem podziału, ostateczna decyzja zatwierdzająca podział oraz wypis z rejestru gruntów i wyrys z mapy ewidencyjnej dla działek powstałych w wyniku podziału, jeśli podział nie został jeszcze ujawniony w księdze wieczystej.
– Wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o jego braku.
– Ostateczna decyzja o warunkach zabudow, jeśli została wydana.
– Zaświadczenie, które potwierdza, że nieruchomość: nie jest lasem, nie jest przeznaczona do zalesienia (zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego lub decyzją o warunkach zabudowy), nie jest objęta uproszczonym planem urządzenia lasu ani decyzją, o której mowa w art. 19 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach.
– Numer księgi wieczystej nieruchomości gruntowej.
– Dokument potwierdzający nabycie nieruchomości (np. akt notarialny, postanowienie sądu o nabyciu spadku, akt poświadczenia dziedziczenia).
– Wypis z rejestru gruntów; dla nowej księgi wieczystej także wyrys z mapy ewidencyjnej z odpowiednią klauzulą.
– W przypadku podziału nieruchomości: mapa z projektem podziału, decyzja zatwierdzająca podział, wypis i wyrys dla nowych działek, jeśli podział nie jest ujawniony w księdze wieczystej.
– Wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub zaświadczenie o jego braku.
– Decyzja o warunkach zabudowy, jeśli została wydana.
– Zaświadczenie potwierdzające, że nieruchomość nie jest lasem, nie jest przeznaczona do zalesienia, ani objęta uproszczonym planem urządzenia lasu lub inną decyzją na podstawie ustawy o lasach.
– Dane pełnomocnika: imię, nazwisko, imiona rodziców oraz numer PESEL.
– Zakres udzielonego pełnomocnictwa.
– Numer księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu lub działki, a w przypadku spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu, który nie posiada księgi wieczystej, wymagane jest zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej lub dokument potwierdzający nabycie prawa, zawierający szczegółowy opis lokalu, jego położenie oraz nazwę spółdzielni mieszkaniowej, w której zasobach znajduje się dany lokal.
– odpis skrócony aktu małżeństwa (przy umowach zawieranych po ślubie)
– podpisana umowa najmu okazjonalnego wraz z załącznikami
– Dane dotyczące zapisów umowy spółki obejmują: nazwę spółki, jej siedzibę, zakres działalności określony kodami PKD, wysokość kapitału zakładowego, możliwość posiadania więcej niż jednego udziału przez wspólnika, liczbę i wartość nominalną udziałów przypisanych poszczególnym wspólnikom oraz ewentualne oznaczenie czasu trwania spółki, jeśli został określony.
– Dane spadkobiercy, takie jak imiona i nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia oraz numer PESEL.
– W przypadku testamentu zawierającego zapis zwykły lub windykacyjny – informacje dotyczące przedmiotu zapisu, w tym numer księgi wieczystej prowadzonej dla lokalu lub działki.
– Jeśli chodzi o spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, które nie posiada księgi wieczystej, wymagane jest zaświadczenie ze Spółdzielni Mieszkaniowej, zawierające opis lokalu, jego położenie, nazwę spółdzielni mieszkaniowej, do której zasobów lokal należy, a także informację, czy dla lokalu założono księgę wieczystą.
– Skrócony odpis aktu zgonu spadkodawcy
– Informacje dotyczące osób, które złożyły oświadczenie o przyjęciu lub odrzuceniu spadku
– Dane pozostałych spadkobierców: imię, nazwisko, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia lub numer PESEL oraz adres zamieszkania
– W przypadku odrzucenia spadku w imieniu małoletniego: Prawomocne postanowienie sądu opiekuńczego wyrażające zgodę na przyjęcie spadku wprost lub jego odrzucenie oraz skrócony odpis aktu urodzenia małoletniego.
– Skrócony odpis aktu zgonu osoby zmarłej,
– Zaświadczenie potwierdzające numer PESEL zmarłego lub jego ostatni dowód osobisty, Testament, jeśli został sporządzony,
– Skrócone odpisy aktów stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia, a w przypadku małżonka oraz spadkobierców, którzy zmienili nazwisko po zawarciu małżeństwa – skrócone odpisy aktów małżeństwa,
– Numery ksiąg wieczystych dotyczące nieruchomości lub praw wchodzących w skład spadku.
– Nazwa i siedziba fundacji,
– Wskazanie celów fundacji,
– Określenie czy fundacja będzie prowadziła działalność gospodarczą, a jeśli tak to wskazanie przedmiotu tej działalności,
– Wysokość funduszu założycielskiego oraz określenie kwoty przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej
– Wskazanie, co stanowi przedmiot depozytu, np. gotówka, dokumenty lub trwały nośnik danych.
– Określenie działań związanych z obsługą depozytu.
– Ustalenie warunków przekazania depozytu oraz wskazanie osoby uprawnionej (np. numer rachunku bankowego w przypadku przelewu środków).